لاپاراسكوپي كيسه صفرا

                                                         

 

 

 

         

لاپاراسکوپی کیسه صفرا

کیسه صفرا یک اندام کوچک نزدیک به کبد است. کیسه صفرا نقش ذخیره‌سازی مایع صفراوی را بر عهده دارد که توسط کبد ترشح می‌شود. کیسه صفرا، مایع صفرا را به روده کوچک ریخته و به این ترتیب به تجزیه سلول‌های چربی در فرآیند هضم کمک می‌کند. به هر حال توجه داشته باشید فرآیند هضم طبیعی بدون وجود کیسه صفرا نیز امکان‌پذیر است و به همین خاطر برداشتن کیسه صفرا یک روش درمانی مناسب برای مواردی است که این ناحیه از بدن دچار بیماری یا عفونت شده باشد.صفرا ماده ای است که توسط کبد ساخته  می شود و در کیسه صفرا ذخیره می شود. این ماده بعد به ابتدای روده باریک تخلیه می شود تا در حجم چربی ها به آنزیم های مربوطه کمک کند. اگر کیسه صفرا دچار التهاب شده یا در آن سنگ تجمع پیدا کند، ممکن است جراح چاره ای بجز برداشتن کیسه صفرا نداشته باشد. لاپاراسکوپی کیسه صفرا، یک روش جراحی برای برداشتن کیسه صفرا است.

دلایل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

اگرچه کیسه صفرا یک عضو مهم در بدن ما محسوب می شود؛ اما گاهی به دلایلی پزشک مجبور به جراحی و برداشتن کیسه صفرا می شود. دلایل لاپاراسکوپی و جراحی کیسه صفرا عبارت است از:

دیسکینزی: زمانی که کیسه صفرا نقص دارد و نمی تواند صفرا را به خوبی تخلیه کند.1

کولسیستیت: زمانی که کیسه صفرا دچار التهاب شود.2

وجود سنگ در کیسه صفرا که از تخلیه صحیح صفرا جلوگیری می کند.3

. وجود تومور در کیسه صفرا4

5. ناهنجاری های مادرزادی

عمل کیسه صفرا

عمل جراحی و برداشتن کیسه صفرا کوله‌سیستکتومی نام دارد. در اکثر مواقع این عمل عوارض زیادی ندارد و برای رهایی بیمار از درد تنها راه حل محسوب می شود. برای برداشتن کیسه صفرا دو روش عمده وجود دارد؛ لاپاراسکوپی کیسه صفرا و روش سنتی عمل یا عمل به روش باز(لاپاراتومی). قبل از عمل کیسه صفرا، پزشک به بیمار دارویی می دهد که به کمک آن روده ها کاملا تخلیه می شوند. همچنین به بیمار توصیه می شود که شب قبل از عمل، به خصوص چهار ساعت قبل از عمل از مصرف آب یا نوشیدنی های دیگر خودداری کند. اگر از روش سنتی یعنی لاپاراتومی استفاده شود، به دلیل وجود برش‌های بزرگ بیمار بعد از عمل در بیمارستان بستری می شود. اما امروزه بیشتر از روش لاپاروسکوپی کیسه صفرا استفاده می شود که کمتر تهاجمی است و معمولا نیازی به بستری بیمار بعد از انجام عمل نیست

 

 

 

تغذیه بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا

 

شش تا هشت ساعت بعد از عمل جراحی لاپاروسکوپی (جراحی بسته )کیسه صفرا معمولاً به بیمار مایعات صاف شده همچون آب,چای,آب میوه و آب کمپوت  داده می شود و در صورتی که بتواند تحمل کند رژیم بیمار به رژیم مایعات همچون سوپ و سپس به رژیم نرم کم چربی همچون جوجه کباب و مختصری برنج و مانند این ها تبدیل می شود; پیروی از یک رژِیم غذایی علمی و درست، موجب بهترین پاسخ و کمترین عوارض خواهد شد.

همان طور که می دانیم صفرا توسط کبد ترشح می شود و در کیسه ی صفرا ذخیره می شود و پس از خوردن غذای چرب وسنگین و ورود چربی به روده ها,کیسه ی صفرا منقبض شده و مقدار زیادی صفرا وارد روده می شود و به هضم چربی کمک می کند هنگامی که بیمار تحت عمل جراحی کیسه ی صفرا قرار می گیرد ترشح صفرا از کبد ادامه دارد ولی چون به طور مستقیم وارد روده می شود و جایی برای ذخیره ی آن نیست, امکان ورود حجم بالای صفرا به داخل روده وجود ندارد و لذا ممکن است پس از عمل برای مدتی(حدود شش ماه تا یک سال) بیمار نتواند غذای چرب وسنگین را به راحتی هضم نماید. بنابراین توصیه می شود بیماران پس از عمل جراحی کیسه صفرا حد اقل به مدت شش ماه تا یک سال(بسته به علایم بالینی بیمار) از خوردن غذای چرب پرهیز کند و نیز از لبنیات کم چرب استفاده نماید. همچنین در هر وعده ی غذایی حجم کمی ازغذا میل کند. در صورت ضرورت بیمار میتواند تا پنج بار در روز غذا(باحجم کم) بخورد تا دچار مشکل های گوارشی نشود.